Menu
Algemeen

Tilhulpen op elke werkplek in de bagagehallen van Schiphol (video)

Publicatiedatum: 24 juli 2025 Leestijd: minuten

Gezond en veilig werken staat centraal

Vanaf nu kunnen alle bagagemedewerkers op Schiphol gebruikmaken van een tilhulp. Op maar liefst 385 werkplekken zijn deze hulpmiddelen geplaatst. Dat betekent minder fysieke belasting en een gezondere werkomgeving. Samen met zes bagageafhandelaren heeft Schiphol dit in recordtempo gerealiseerd, terwijl het dagelijkse werk gewoon doorging.

“Dit maakt het werk van bagagemedewerkers lichter. Een belangrijke verbetering. We hebben de tilhulpen in hoog tempo getest, gekocht en geplaatst, terwijl het gewone bagageproces doorging.

Samen met de zes bagageafhandelaren, Aviapartner, dnata, KLM, Menzies, Swissport en Viggo hebben we daar alles aan gedaan. Wij zijn er trots op dat we dit kunnen aanbieden aan medewerkers, want een veilige, goede en plezierige werkplek is onze topprioriteit.”

— Esmé Valk, Chief People & Transformation bij Royal Schiphol Group

Slimme techniek, getest door medewerkers
De tilhulpen zijn speciaal aangepast aan de werkplekken in de bagagehallen. Medewerkers hebben ze uitgebreid getest en verbeterd op gebruiksgemak, veiligheid en snelheid. Ook zijn er aanpassingen gedaan aan de hallen zelf, zoals het verleggen van stoepen en het aanpassen van vangrails.

Schiphol kijkt vooruit
Naast tilhulpen werkt Schiphol aan volledige mechanisatie van de bagageafhandeling. Robots laden en lossen al zelfstandig bagage in en uit containers. Samen met internationale luchthavens wordt gewerkt aan nieuwe technologieën, zoals autonoom rijdende voertuigen en slimme bagagecontainers.