Menu
Algemeen

Een dag in het leven van een Field Service Engineer op Schiphol

Publicatiedatum: 25 juni 2025 Leestijd: minuten
Als Field Service Engineer op Schiphol is geen dag hetzelfde. In deze functie ben je verantwoordelijk voor de service en het onderhoud van alle materialen en apparaten bij de Security op Schiphol. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de scan- en detectieapparaten voor je bagage, maar ook voor vracht en personen.

Deze scan- en detectieapparatuur draait 24/7. Het is daarom belangrijk dat er altijd een team paraat staat om servicemeldingen en storingen op te lossen. Als Field Service Engineer werk je in een 5-ploegendienst. Deze zijn opgedeeld in drie diensten: een ochtenddienst, middagdienst en een avonddienst. In dit artikel nemen we je graag mee met een dag in het leven van een Field Service Engineer bij een middagdienst.

14:00 Start dienst
Om 14:00 klok je in op de uitvalsbasis op Schiphol en begin je de dienst met een lekker bakkie koffie. Je sluit met jouw team aan bij de overdracht samen met de dagdienst. De dagdienst brengt je op de hoogte van de openstaande punten en praten je bij over belangrijke gebeurtenissen. Daarnaast neem je samen met de Service Coördinator de planning voor de dienst door.

14:30 Storingen oplossen
Om 14.30 ben je voorbereid op de dienst en start je met het lopen van storingen. Dit houdt in dat je afgaat op meldingen die gemaakt zijn door de medewerkers van Security. Je kijkt ter plekke of dit direct opgelost kan worden of dat hier verdere acties voor nodig zijn. Hierbij ben je veel in contact met verschillende partijen op Schiphol. Denk aan de Service Coördinator van Schiphol, medewerkers van Security en personeel achter de schermen die zorgen voor de doorstroming.

Het lopen van storingen vraagt veel oplossend vermogen. Je moet snel kunnen schakelen om de dagelijkse operatie op Security zo min mogelijk te hinderen. Een belangrijke taak, want de Security op Schiphol loopt 24/7 door!

18:00 Tijd voor geplande werkzaamheden
Rond 18:00 wordt het vaak wat rustiger en is het tijd voor een welverdiende pauze op de uitvalsbasis. Je hervat de avond met binnenkomende storingen. Wanneer het rustig is, kunnen de geplande werkzaamheden plaatsvinden. Dit kan bijvoorbeeld periodiek onderhoud zijn of het installeren van nieuw materiaal.

22:00 Tijd om af te ronden!
Om 22:00 komt de nachtdienst binnen. Je pakt gezamenlijk weer een half uur voor een efficiënte overdracht. Ditmaal is jouw team verantwoordelijk voor de overdracht en bespreek je de gelopen storingen, openstaande punten of dingen die jullie zijn opgevallen. 22:30 zit de dienst erop en keer je moe en voldaan huiswaarts!