Menu
Functies

Een dag in het leven van... een Operations Officer

Publicatiedatum: 04 november 2025 Leestijd: minuten

Lastminute baanwijzigingen, geplande onderhoudswerkzaamheden, vogelcontroles – de Havendienst op Schiphol houdt zich bezig met van alles wat er gebeurt en moet gebeuren aan airside. Ashley Volleman (33) werkt sinds 2011 op Schiphol in verschillende functies bij verschillende bedrijven. Inmiddels heeft ze haar plek gevonden bij de Havendienst als Operations Officer.

Ashley begon haar carrière in de luchtvaart als stewardess en werkte vervolgens als grondstewardess op Schiphol. Sinds 2023 werkt ze als Operations Officer bij de Havendienst, de centrale controlekamer aan airside. Alles wat er gebeurt en moet gebeuren aan airside, inclusief werkzaamheden, onderhoud en de afhandeling van vliegtuigen, wordt aan hen gemeld. Het is een afwisselende baan, die vraagt om snel schakelen en nauwe samenwerking met collega's. En dat is wat Ashley er zo leuk aan vindt!

Taken en verantwoordelijkheden
Ashley is samen met haar collega's verantwoordelijk voor het controleren of alle geplande activiteiten aan airside kunnen plaatsvinden, of de betrokken partijen de juiste documenten bij zich hebben en op het juiste moment op de juiste plaats zijn om hun taken uit te voeren. Ze zijn ook verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van start- en landingsbanen, in nauwe samenwerking met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), zodat vliegtuigen altijd kunnen opstijgen en landen. Hier komt veel bij kijken, en er zijn soms last-minute wijzigingen en onvoorziene gebeurtenissen, waardoor snel kunnen schakelen een essentiële vaardigheid is in dit werk!


Snel handelen
'Geen twee dagen zijn hetzelfde, en dat is tegelijkertijd het leukste en meest uitdagende aan dit werk', vertelt Ashley enthousiast. 'We krijgen vaak telefoontjes van afhandelaren die zaken melden zoals lekkages en aanvaringen. Het is onze taak om die zo snel mogelijk op te lossen.' Ashley beoordeelt de ernst van onveilige situaties en onderneemt waar nodig actie. 'Neem bijvoorbeeld een vogelaanvaring. We moeten bepalen of het ernstig is of dat de vlucht volgens plan kan plaatsvinden.' Ze informeert verschillende partijen ook wanneer er omstandigheden zijn waarmee ze rekening moeten houden. Zoals bijvoorbeeld een naderende storm. Ze doet dit door een soort voicememo te sturen naar iedereen aan airside die het moet weten.

Het 'M'-woord
Het meest memorabele moment van haar werk tot nu toe was toen een vlucht moest uitwijken naar Schiphol vanwege rook in de cockpit. In zulke situaties kunnen operations officers de communicatie tussen de verkeerstoren en de gezagvoerders horen, en dit keer hoorde Ashley voor het eerst het woord 'Mayday!'. 'Je bespreekt dit soort gevallen tijdens de training, maar als je zo'n noodoproep vanuit de cockpit in het echt hoort, moet je echt schakelen.' De piloot in kwestie maakte gelukkig een succesvolle landing op Schiphol, waar de brandweer en ambulance klaar stonden om te assisteren. Gelukkig verliep alles goed, mede dankzij de Havendienst, die er was om ervoor te zorgen dat alles soepel verliep.

Haar plek vinden
Terwijl ze nog in haar vorige functie werkte, bezocht Ashley de Havendienst een paar keer en de sfeer was erg prettig. Ze dacht bij zichzelf: 'Ik zie mezelf hier echt werken'. Toen ze de vacature online zag, solliciteerde ze natuurlijk meteen. En het was een gouden zet. Een van de leukste dingen aan haar baan zijn de collega's. 'Iedereen is toegewijd en staat klaar om elkaar te helpen.' Bij Schiphol worden medewerkers aangemoedigd om na een jaar of vijf een nieuwe functie te aanvaarden. Maar Ashley blijft voorlopig nog even. 'Bij Schiphol heb je zoveel mogelijkheden, maar ik zou hier met plezier nog veel langer blijven werken!'