Menu
Mensen

Een van de eerste chauffeurs van de taxibot

Publicatiedatum: 03 april 2025 Leestijd: minuten

Een van de eerste chauffeurs van de Taxibot. Wim(56) is Combitrainer/Tug Driver en al 35 jaar werkzaam voor KLM. Ook zijn vrouw en twee kinderen werken op Schiphol, een ‘Schipholfamilie’ dus. Wim is als chauffeur betrokken bij de allereerste ritten van de Taxibot. ‘Dat is toch leuk.’

Als Combitrainer geef ik les en werk ik in de productie. Mijn werk is afwisselend. De ene dag sleep je vliegtuigen, en verzorg je de ‘pushback’ – het zogeheten achteruitduwen, bijvoorbeeld bij de gate. De volgende dag train ik nieuwe mensen.

Wat is een Taxibot?
Op het eerste gezicht lijkt de Taxibot op een standaard sleepvoertuig. Maar het verschil is dat de Taxibot tijdens het taxiën wordt bestuurd door de piloot van het vliegtuig en niet door de trekkerchauffeur. Wim en een aantal collega’s verzorgen onder andere de koppeling en de pushback vanaf de gate. Bij de startbaan koppelt de Taxibot los en start de piloot de motoren van het vliegtuig om te kunnen opstijgen. Wim rijdt de Taxibot van de startbaan weer terug naar de gate. ‘Ik ben een van de eerste chauffeurs van de Taxibot. Dat is toch leuk. Je bent tijden lang bezig met een team om gegevens te verzamelen, hoe lang een rit duurt, het leren aan- en afkoppelen en ervoor zorgen dat we overig taxiënd verkeer niet ophouden. Half december is de eerste passagiersvlucht van KLM door de Taxibot naar de Polderbaan gebracht. Een mijlpaal voor het project ‘Sustainable Taxiing’. Geen idee of reizigers daar iets van merken, wel benieuwd naar.

Trainen
Nog niet iedereen kan een Taxibot besturen. Het voertuig is 4 meter breed en ook aardig lang. De wegen zijn bijna net zo breed als de trekker dus rijervaring met groot materieel is handig. Als je Tug Driver bent met sleepbevoegdheid mag je bij KLM de Taxibot rijden. Daarnaast volg je een theorie- en praktijktraining omdat je op plekken komt waar je als vliegtuigsleper normaal nooit komt.