VolkerWessels Infra Schiphol werkt aan de buitenkant van de D-pier op Schiphol om de laadeilanden van laadpunten te voorzien.
Hiermee krijgen alle vliegtuigopstelplaatsen (VOP’s) voorzieningen om elektrisch materieel te gebruiken en op te laden. Daarnaast plaatsen zij aansluitingen voor preconditioned air (PCA) en voeren ze meerjarig onderhoud uit. De mobiele kraan die het bedrijf hiervoor inzet, is een bijzondere. Hij is namelijk voorzien van een volledig elektrische aandrijving. De machine kan op één acculading een volle werkdag functioneren. Bovendien is hij uitgerust met een Lasten Besturing Systeem (LMB-systeem) en een 360 graden camerasysteem, wat samen zorgt voor veilige hijswerkzaamheden.
De kraan is multifunctioneel inzetbaar en draagt bij aan de duurzaamheidsambities van alle betrokken partijen. Schiphol streeft naar emissievrije operaties, terwijl KWS en VolkerWessels zich richten op emissievrij en circulair bouwen. Deze samenwerking onderstreept de gezamenlijke inzet voor een duurzamere toekomst.
Rolf werkt sinds begin dit jaar als machinist bij KWS op de elektrische mobiele kraan. Hij begon op een elektrisch mobiele huurkraan om goed warm te lopen voordat zijn eigen parel werd geleverd. Waarom vindt hij zijn werk zo leuk? ‘Afwisseling! Doordat ik op een mobiele kraan zit, doe je allemaal verschillende dingen en sta je niet continu op één en dezelfde plek te graven.’
Stiller, schoner, duurzamer
Wat is het verschil tussen een elektrisch mobiele kraan en een exemplaar dat op diesel loopt? ‘De elektrische variant heeft een extra functie: een grijper aan de zijkant om dingen aan de kant te zetten. Dit maakt het werk makkelijker. Bovendien is de mobiele kraan een stuk stiller, schoner en minder belastend voor het milieu omdat hij elektrisch is. Het enige verschil in gebruik is het opstarten, afsluiten en opladen, wat je even onder de knie moet krijgen. Anders raakt het systeem van slag.’ Rolf was vroeger sceptisch over elektrisch werken. ‘Ik zei altijd: als ik elektrisch moet gaan draaien, dan stop ik met dit werk. Maar het heeft me aardig verrast. De mobiele kraan werkt hetzelfde en als de accu leeg is, laden we hem op en beginnen we de volgende dag weer fris. Door deze positieve ervaring met elektrisch rijden, werk ik voorlopig nog even door.’
