Menu
Mensen

Nicolai (35) gezagvoerder, 14 jaar in dienst bij easyJet

Publicatiedatum: 17 december 2024 Leestijd: minuten

‘Bij easyJet krijg je heel vroeg de kans om door te groeien. Vandaar dat ik al zo’n tijd als gezagvoerder werkzaam ben.’

Een werkdag bij easyJet betekent een vroege of late dienst. We melden ons bij een vroege dienst om 06:00 uur op Schiphol. Een uur voor vertrek van de vlucht houden we een briefing met de bemanning.

Nieuwe regels
Mensen zijn nogal gewoontedieren. Nieuwe regels zijn in eerste instantie lastig, maar als er meer gewenning is, verdwijnt de weerstand. Dit was ook het geval met het wennen aan de strengere regels voor APU-gebruik. Via de nieuwsbrief van onze Base Captain (die verantwoordelijk is voor de veiligheid en prestaties van de vliegers en de vloot die in Amsterdam gestationeerd zijn) en ook via het Aeronautical Information Publication (AIP) worden we op de hoogte gebracht van dit soort veranderingen. AIP is een soort handboek met allemaal regels per luchthaven.

Bewustwording APU
Voor de regels werden aangepast, werd de APU eerder gestart om zeker te zijn dat deze aan stond voor de deuren werden gesloten. Nu doen we dat pas op het laatste moment. Bij easyJet draait alles om efficiëntie. Het verbruik kunnen we op deze manier makkelijk terugdringen. Tegelijkertijd verminderen we de blootstelling aan schadelijke stoffen bij de mensen die rondom het vliegtuig aanwezig zijn. Bij uitzonderingen bellen we naar de Havendienst. Je krijgt altijd een aardig persoon aan de telefoon. Zij maken een registratie, anders riskeer je een boete. Er is weinig contact met Authority. Soms steken ze een duimpje op als ze langsrijden. Een goed teken, denk ik.

Toekomst
Schiphol is goed bezig met alternatieven voor de APU. Bij easyJet nemen we ook andere maatregelen zoals single engine taxiën. Dit betekent dat we met één motor taxiën om de uitstoot en het brandstofverbruik te verminderen. We zetten met elkaar belangrijke stappen en de komende jaren gaan we daar mee door.’