Menu
Mensen

Operations Officer Tom, bijna 20 jaar in dienst van Schiphol

Publicatiedatum: 19 december 2024 Leestijd: minuten

‘Sinds 2006 loop ik al rond op Schiphol. Eerst als marshaller bij Airside Support en sinds 2015 bij de Havendienst. Toen ik werd gevraagd voor de Havendienst heb ik even getwijfeld want ik ben meer een buitenmens. Het was even wennen, maar ik heb geen spijt van mijn keuze.’

Dat mensen hier lang werken, is meer regel dan uitzondering. Zo werkte mijn vader 42 jaar op dezelfde afdeling als ik. Mijn moeder werkte als receptioniste op het hoofdgebouw. Mijn broer werkte hier en ook mijn opa liep hier een paar jaar rond bij de technische dienst. Op verjaardagen gaat het dan ook snel over Schiphol. Mensen vinden het vaak interessant.

Ploegendienst
Bij de Havendienst werken we in drie diensten. Tijdens de briefing nemen we het weer, speciale dingen en de werkzaamheden van de vorige shift door. Daarna coördineren wij alles op het landingsterrein. Alles moet veilig gaan. Soms is het rustig en soms moet je heel snel handelen in een crisissituatie. Het houdt je alert. Er zijn veel verschillende afdelingen, maar als er iets gebeurt, werkt iedereen samen. Dan is het echt één grote Schiphol-familie.

Veranderingen blootstelling
Toen ik begon op Schiphol (in 1991 via een beveiligingsbedrijf) waren er weinig gezondheidsmaatregelen. (Ultra) fijnstof kenden mensen niet en ook de gevolgen van diesel waren onbekend. Die tijd is nu voorbij. Sinds een aantal jaren is fijnstof een onderwerp. Bij collega’s is er nu veel meer bewustwording op het gebied van gezondheid.

Maatregelen
De APU is een belangrijk onderwerp. Vroeger hielden we in Excel de APU-meldingen van piloten bij. Dit was iets wat je erbij deed. Nu is het onderdeel van je takenpakket geworden. Vooral in de zomer als het warm* is, komen er tweehonderd telefoontjes per dag omdat het te heet wordt in de kist. Dat neemt veel tijd in beslag.

Betere werkplek
De maatregelen die worden genomen, zijn goed. Dat er veel uitstoot is, kunnen we niet om heen. Ik waardeer dat er veel wordt gedaan aan preventie, bewustwording en middelen die je kan krijgen om jezelf te beschermen. Deze maatregelen laten zien dat Schiphol zich bewust is van de (mogelijke) risico’s en er ook iets aan wil doen.’

*Bij een temperatuur van -5°C of boven de +25°C is het niet nodig om contact op te nemen met de Havendienst. De APU mag dan altijd aangezet
worden.