Op Schiphol wordt niet alleen hard gewerkt aan het vervoeren van passagiers, maar ook aan hun bagage. Om dit proces soepeler te laten verlopen en de werkdruk te verlagen, test Schiphol samen met KLM een elektrisch, zelfrijdend bagagevoertuig. Dit voertuig vervoert bagage van passagiers met lange overstaptijden naar een tijdelijke opslaglocatie. Hierdoor wordt de bagage van passagiers die snel moeten overstappen, sneller verwerkt.
Efficiënter bagagevervoer
Op een gemiddelde dag worden er zo’n 31.000 bagagestukken van overstappende passagiers afgehandeld op Schiphol. Vooral in de ochtend zorgt dit voor drukte. Het nieuwe, deels geautomatiseerde proces helpt om de werkdruk te verlagen en het bagagesysteem minder te belasten.
Testfase en toekomst
De eerste testfase begon in augustus 2024. Hierbij werd het voertuig getest op de route van de tijdelijke opslaglocatie naar de bagagehal. De volgende testfase, die deze maand is gestart, vindt plaats op de pier. Als deze fase goed verloopt, worden de testroutes uitgebreid en wordt het voertuig uiteindelijk getest op vliegtuigopstelplaatsen. De test duurt tot eind 2025.
Veiligheid voorop
Het zelfrijdende voertuig is uitgerust met Lidar-sensoren en camera’s met een 360 graden zicht. Dit zorgt ervoor dat het veilig kan rijden tussen ander verkeer. Voor de veiligheid zit er tijdens de proef altijd een Safety Operator in het voertuig om in te grijpen als dat nodig is.
Duurzame toekomst
Schiphol streeft ernaar om tegen 2050 een van 's werelds meest duurzame luchthavens te zijn. Het gebruik van autonome, emissievrije voertuigen is een stap in deze richting. Dit zorgt niet alleen voor een efficiëntere bagageafhandeling, maar ook voor een duurzamere luchthaven.
Bekijk de video!