Menu
Mensen

Van ambulance naar airside: een nieuwe uitdaging!

Publicatiedatum: 10 januari 2025 Leestijd: minuten

Na 25 jaar fulltime op de ambulance, voelde ik dat het tijd werd voor iets nieuws. Ik solliciteerde als Authority Officer en volgde een interne opleiding van ongeveer een jaar. Het is veel lesstof, want je hebt basiskennis nodig van alle vakgebieden.’

Mijn collega’s en ik houden ons bezigmet handhaven op orde en veiligheid op heel airside. Zo bekijken we of de procedures goed gaan en werken we aan verschillende thema’s per dag. Daarnaast zijn we bezig met calamiteiten. Er kan zich bijvoorbeeld een medische noodsituatie voordoen of een vliegtuig met hydraulische problemen. Dan wordt de alarmtelefoon (‘de hoorn’) getrokken, en klinkt er bij de diverse regiecentra, LVNL, brandweer en Authority een luid alarm.

Met elkaar praten
Handhaven is ook een soort van zorgen. Het is noodzakelijk dat je open en benaderbaar bent als Authority Officer. Waarschuwingen uitschrijven kan, maar je kunt ook op een toegankelijke manier een gesprek aangaan. Mijn levenservaring en de vele situaties die ik heb meegemaakt, helpen wel in mijn werk.

APU-gebruik
Het bewustzijn van het APU-gebruik stijgt. Zeker ten opzichte van 2017 toen ik in dienst kwam. De regels die zorgen voor vermindering worden gelukkig vaak nageleefd en het komt steeds minder voor dat de APU onnodig ingezet wordt.

Samenwerken
Het controleren van het APU-gebruik is eenvoudig mee te nemen in mijn dagelijkse werkzaamheden. Elke dag voeren we dertig controles uit per 24 uur. Als ik twijfel over het APU-gebruik, bel ik de Havendienst. Ik sluit zelf eerst alles uit, voordat ik de cockpit in ga voor een gesprek. Soms moet de APU aan om een test van de technische dienst uit te voeren en is dit niet de keus van de piloot. De samenwerking met de Havendienst verloopt soepel. We kennen elkaar goed en op zaterdag eten we gezellig samen om het contact te onderhouden.

Beter voor alles
Wat mij betreft is het een goede zaak dat er zoveel maatregelen zijn genomen om de blootstelling aan vliegtuig- en dieselmotorenemissie.

Toelichting APU-gebruik
Vliegtuigen die na aankomst of voor vertrek van een vlucht op Schiphol geparkeerd staan, gebruiken vaak de ingebouwde hulpmotor. Deze zogenaamde auxiliary power unit (APU) werkt op kerosine en veroorzaakt dus schadelijke uitstoot en geluidsoverlast. Ze willen daarom het APU-gebruik op Schiphol terugdringen. Zo verbeteren ze de werkomstandigheden van de medewerkers aan airside. Lees hoe verschillende collega’s hierbij helpen.

Hoe werkt het proces bij het gebruik van de APU-motor op Schiphol?

  • De piloot, de technische dienst van de betreffende luchtvaartmaatschappij en de sleper bepalen aan de hand van veiligheid en de regels of de APU wel of niet nodig is.
  • Als er in uitzonderlijke gevallen gebruik moet worden gemaakt van de APU dan geeft de piloot dit door aan de Havendienst.
  • De Havendienst registreert de uitzondering en geeft op basis van regels wel of geen toestemming.
  • Ook checkt Authority of een APU terecht aan staat. Is dit niet het geval, dan maken zij hier een melding van via de Schiphol Today-app.
  • De Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) en Schiphol kijken of de luchtvaartmaatschappijen terecht hun APU hebben gebruikt. Als dit niet het geval is, kunnen ze een boete krijgen.