“Ik ben een tevreden mens”
Op Schiphol werken duizenden mensen in allerlei banen bij honderden bedrijven. Het is een plek die nooit stil staat. Daarom zijn er veel verschillende functies en kansen om door te groeien. Veel medewerkers zijn trots op hun werk en zeggen: “Geen dag is hetzelfde.” Via verhalen van medewerkers laten we zien welke loopbaanpaden er op Schiphol mogelijk zijn.
Dit keer het verhaal van Mike, platform buschauffeur bij Arriva Touring op Schiphol. Bij Arriva werken ongeveer 300 chauffeurs op Schiphol, waarvan zo’n 240 op het platform.
Werken als platform buschauffeur
Mike vertelt: “Met mijn collega’s vervoer ik dagelijks passagiers van zo’n 35 gates naar bijna 45 vliegtuigopstelplaatsen. Dat doen we vanaf bijna alle pieren voor verschillende luchtvaartmaatschappijen.
Ik werk drie dagen per week van 08.30 tot 13.30 uur. Als ik aankom, kijk ik eerst op het rooster welke bus ik heb. In de bus voer ik mijn gegevens in. Daarna zie ik op een scherm welke ritten ik die dag moet doen. Gemiddeld zijn dat 10 tot 12 ritten per dienst. Het mooie aan dit werk vind ik dat ik Schiphol steeds vanaf een andere plek zie. Ik ken de luchthaven inmiddels op mijn duimpje.”
Mikes loopbaan
Na zijn diensttijd begon Mike bij PTT Post als buschauffeur voor de lichting van brievenbussen. Daarna reed hij vrachtwagens om postcontainers op te halen bij postkantoren.
“Later mocht ik een cursus volgen om baliemedewerker te worden bij een postkantoor. Dat leek me leuk. Ik werkte bij verschillende kantoren in Amsterdam. Na acht jaar kon ik manager worden van het postkantoor op de Ceintuurbaan. Dat heb ik gedaan en ik vond het interessant werk.
Vijf jaar later kreeg ik de kans om een eigen postagentschap te beginnen in Amsterdam-Osdorp. Dat heb ik samen met mijn vrouw gedaan. Naast de werkzaamheden voor PostNL verkochten we ook tabak. Zo werd het Tabakszaak Geestman. Later werkten we ook samen met ING. Mensen konden bij ons bijvoorbeeld een bankrekening of een postbus openen. We hadden twee balies en zaten bij de top 10 drukste postkantoren van Nederland.
Na vijf jaar opende ik een tweede agentschap in het AMC. Ook dat deed ik met veel plezier. Maar uiteindelijk besloot Postkantoren BV dat agentschappen die te dicht bij elkaar lagen, moesten sluiten.”
Eigen zaak én uitdagingen
Het kantoor in Osdorp kreeg steeds meer andere taken. Mike: “Naast postzaken verkochten we staatsloten, boeken, tijdschriften, snoep, frisdrank, kleine cadeaus en verhuurden we zelfs e-choppers. Het ging jarenlang goed. Ik werkte zes dagen per week en vond het fijn werk. Maar er waren ook moeilijke momenten: overvallen, ramkraken, diefstallen en soms vechtpartijen.
Na 27 jaar vond ik het tijd om het rustiger aan te doen. Ik was al bezig met een koper voor de zaak, toen er een grote klap kwam: de geldautomaat buiten werd opgeblazen. De brand die daarna ontstond, verwoestte alles. Ik was er kapot van. Toch is de verkoop van de winkel doorgegaan.”
Nieuwe start op Schiphol
“Daarna heb ik twee maanden rustig aan gedaan. Maar stoppen vond ik te vroeg, ik was bijna 60. Ik heb veel vacatures bekeken en sollicitatiegesprekken gevoerd. Taxichauffeur leek me leuk, omdat ik van mooie auto’s houd. Maar ik heb ook mijn vrachtwagenrijbewijs gehaald tijdens mijn diensttijd. Rijden op een vrachtwagen of bus leek me ook een mooi beroep.
Toen ik deze baan zag op een banenmarkt op Schiphol, dacht ik: dit ga ik doen. Inmiddels werk ik hier anderhalf jaar en ik heb het erg naar mijn zin.”
Tussen de vliegtuigen
“Het mooiste aan mijn werk vind ik het rijden tussen de vliegtuigen. Dat blijft elke keer indrukwekkend. Ook de vrijheid die ik heb en de fijne collega’s maken het leuk. Ik mag mijn werk op mijn manier doen, zolang ik me aan de regels houd en geen schade rijd.
Naast mijn werk hou ik van motorrijden, varen en reizen. Ik vind het heerlijk om me te verplaatsen in een voertuig, boot of vliegtuig. Ik ben een sociaal persoon die houdt van gezelligheid en samenwerken. Met passagiers hebben we weinig contact, maar met collega’s is de sfeer top.”
Toekomst
“Of ik nog verder wil doorgroeien? Eerlijk gezegd denk ik dat dit mijn laatste baan is. Ik ben net 61 en het is goed zo. Mijn vrouw werkt inmiddels ook parttime op Schiphol en we hebben tijd om leuke dingen samen te doen. Ik ben een tevreden mens,” sluit Mike af.