Menu
Innovatie

Zelfrijdende rolstoelen voor reizigers met beperkte mobiliteit op Schiphol

Publicatiedatum: 09 september 2024 Leestijd: minuten
Vanaf deze week kunnen reizigers met een beperkte mobiliteit gebruikmaken van zelfrijdende rolstoelen om comfortabel en zelfstandig naar hun bestemming op de luchthaven Schiphol, zoals de gate, te komen. Deze nieuwe dienst is een belangrijke stap in onze inspanningen om de luchthaven toegankelijker te maken voor iedereen.

Hoe werkt het? Tien automatische rolstoelen van het merk WHILL zullen gedurende een jaar rondrijden op de luchthaven. De rolstoelen staan klaar op drie locaties in Lounge 2 en 3, vlak na de paspoortcontrole, en zijn beschikbaar voor vertrekkende reizigers, zoals ouderen en mensen met lichamelijke klachten. De dienst is gratis en reserveren is niet nodig. Reizigers kunnen eenvoudig instappen, hun gordel omdoen en het gewenste gatenummer selecteren. De rolstoel rijdt dan zelfstandig naar de gate en keert na aankomst weer zelf terug naar het startpunt.

De rolstoelen zijn in eerste instantie beschikbaar op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur. In de komende maanden zal de dienst verder worden uitgebreid en zullen er verschillende tests worden uitgevoerd, zoals het gebruik van de rolstoel in de lift en het aanbieden van rolstoelen voor aankomende reizigers bij de gate.

Voor reizigers die toch behoefte hebben aan persoonlijke assistentie, staat Axxicom Airport Caddy klaar.