Menu

Samen op weg naar een duurzame luchtvaart.

Wat wordt er op de luchthaven Schiphol gedaan voor duurzaamheid?

De meest duurzame luchthaven ter wereld worden; dat is de ambitie van Schiphol. Zo kan jij, op een verantwoorde en duurzame manier, de wereld blijven ontdekken. Want duurzaam vliegen kan. De bedrijven op Schiphol werken al jaren aan het verduurzamen van de luchtvaart. Er is al veel bereikt en de komende jaren gaan ze nog veel meer doen.

Op de luchthaven

In 2050 wil Schiphol een circulaire en energiepositieve luchthaven zijn. Benieuwd hoe Schiphol er dan uitziet? We draaien dan volledig op duurzame energie van zon, wind en bodem. Ook produceren we meer energie dan we verbruiken en de overcapaciteit gaat naar andere gebruikers.

Alle voertuigen die gebruikt worden zijn dan elektrisch. Van trekkers tot bussen en alles wat daar tussen zit. Een vliegtuig taxiet duurzaam naar de startbaan. Daar komt geen kerosinemotor meer aan te pas, maar een elektrische trekker. Alle gebouwen zoals de terminal, vrachtloodsen en kantoorgebouwen zijn circulair gebouwd. We slopen niks, maar halen alles uit elkaar en hergebruiken al het materiaal.

We hebben een ambitieus schema tot 2050. De eerste mijlpaal is in 2030, dan wil de luchthaven Schiphol afvalvrij en emissievrij zijn. Of we dat gaan halen? Daar werken we elke dag met heel veel mensen hard aan!

Kijk voor meer info over de 15 maatregelen voor een energiepositieve en circulaire luchthaven op

Aan welke onderwerpen wordt er momenteel nog meer gewerkt om de luchthaven en de luchtvaartsector te verduurzamen?

Een vliegtuig vliegen op waterstof? Kan dat?
Een waterstofvliegtuig hoeft geen kerosine te tanken, want de vliegtuigmotoren werken op elektriciteit. Hierbij wordt een elektromotor gebruikt om energie op te wekken die de propeller of straalmotor laat draaien. In een brandstofcel kan elektrisch vermogen worden opgewekt met waterstof. Dus eigenlijk is een waterstofvliegtuig een elektrisch vliegtuig met een waterstof-brandstofcel.
Stel je voor dat je door Europa elektrisch vliegt? Dat zou mooi zijn!
Snel en makkelijk vliegen in Europa zonder uitstoot door een netwerk van grote en kleine vliegvelden die onderling verbonden zijn door elektrische vliegtuigen? Onhaalbaar? Niet als het aan de knappe koppen van Power Up ligt.
Hoe kunnen we vliegen schoner en duurzamer maken?
Schoner en duurzamer vliegen: het is de grootste uitdaging van de luchtvaart. Samen met de luchtvaartmaatschappijen, de vliegtuigbouwers, de wetenschap en de brandstofproducenten wil Schiphol zo snel mogelijk stappen zetten. Samen willen we blijven vliegen, maar niet ten koste van de wereld waarin we leven.

In de lucht

Duurzaam vliegen met minder CO2 en andere emissies? Het kan! Wij werken daar hard aan en dat heeft er in Nederland toe geleid dat tot een gezamenlijk doel van de hele luchtvaartsector; van luchtvaartmaatschappijen tot Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en kennisinstellingen. In 2030 moet de CO₂-uitstoot van de luchtvaart vanuit Nederland teruggebracht zijn naar het niveau van 2005. In 2050 willen we CO₂-neutraal zijn.

Om op korte termijn resultaat te boeken zoeken we vooral naar duurzame brandstoffen die bijdragen aan duurzamer vliegen. Uiteindelijk willen we de transitie maken naar elektrisch of hybride vliegtuigen. Daar wordt wereldwijd hard aan gewerkt. Ook kijken we naar het efficiënter gebruik maken van het Europese luchtruim om zo de uitstoot van vliegtuigen te verminderen.

Kijk voor meer info over de 8 maatregelen van Schiphol om duurzamer te vliegen op

KLM Sustainable flight challenge

Op zaterdag 7 mei vertrokken twee bijzondere KLM-vluchten vanaf Schiphol. Op de KL0675 naar Edmonton en KL1713 naar Porto werden zoveel mogelijk duurzaamheidsinitiatieven toegepast. Deze reguliere lijndienstvluchten zijn onderdeel van The Sustainable Flight Challenge, die is bedacht door KLM-medewerkers en wordt georganiseerd door de alliantie SkyTeam. Er nemen zestien luchtvaartmaatschappijen aan deel. Doel is om te leren van elkaars ervaringen op het gebied van verduurzaming en daarmee de verduurzaming van de luchtvaart te versnellen.