Menu
Functies

Een interview met… Thomas, Senior Field Service Engineer

Publicatiedatum: 12 juni 2025 Leestijd: minuten
Thomas vertelt je graag meer over het leuke en uitdagende werk wat hij heeft binnen Schiphol als Senior Field Service Engineer. Hij is werkzaam bij Dael Security, een service- en onderhoudsbedrijf voor Security op Schiphol!

Thomas werkt al 4,5 jaar op Schiphol en is onlangs doorgegroeid naar een Senior functie. Hiervoor heeft hij de MBO 4 Mechatronica en Systeembeheer afgerond, waarna hij gelijk op Schiphol is komen werken. Als Senior heeft hij de leiding over het dienstdoende team dat bestaat uit drie medewerkers. De belangrijkste werkzaamheden die hij tijdens zijn dienst uitvoert, is het lopen van storingen die gemeld zijn door de medewerkers van Security. Dit kunnen bijvoorbeeld defecten of alarmen zijn op body-, scan- of detectieapparaten. Om de storingen heen voert hij periodiek onderhoud uit of gaat hij langs servicemeldingen met lagere prioriteit.

Wat hij het allerleukste vindt aan zijn werk? Dat je oplossingsgericht kunt werken om de storingen zo goed mogelijk op te lossen. Dit vereist analytisch- en creatief denkvermogen. Verder vindt hij de afwisseling van het werk fijn. Het ene moment ben je bezig met een storing en een uur later kun je zomaar aan de andere kant van Schiphol een servicebeurt uitvoeren.

Met deze baan sta je letterlijk nooit stil, want na een blik op Thomas zijn stappenteller geeft deze 22.500 stappen aan tegen het einde van zijn dienst!

De grootste uitdaging van zijn werk? Dat vindt hij om alle acties gedaan te krijgen in een achturige dag. Het werk staat nooit stil, de security op Schiphol draait namelijk bijna 24/7 door. Het is erg belangrijk om spoedig op storingen te reageren om de dagelijkse operatie zo min mogelijk te hinderen. “Nooit saai dus”, vat hij het samen. En dit blijkt ook, want tijdens het interview met hem stond zijn telefoon roodgloeiend van de servicemeldingen.

Daarbij kunnen de diensten ook een uitdaging vormen. Omdat je in een 5-ploegenrooster werkt, werk je altijd zes dagen achter elkaar, waarna vier vrije dagen volgen. De zes werkdagen bestaan uit opvolgend twee ochtenddiensten, twee middagdiensten en twee avonddiensten. Volgens Thomas is hier goed omheen te plannen. “Dit is goed te doen, aangezien je voor een heel jaar over je rooster beschikt. Ik heb goed inzichtelijk wanneer ik werk, wat het eenvoudiger maakt om mijn privéleven hieromheen te plannen.” Hij ervaart veel rust om zijn diensten heen, juist ook omdat hij vrij is op momenten dat standaarddiensten dat niet zijn.

Ten slotte vertelt Thomas dat je altijd met hetzelfde team werkt. Dit zorgt ervoor dat je een goede band kunt opbouwen met je collega’s en je op elkaars kwaliteiten kunt inspelen. Naast je collega’s heb je veel contact met andere partijen op Schiphol, zoals de medewerkers van Security, de Service Coördinator en de medewerkers achter de schermen. En dit maakt dat hij altijd met plezier naar zijn werk gaat!